Cera una volta. Racconti d'imprese storiche della manifattura campana

Purpose of the paper: The main aim of this paper is to analyze the content of the stories of some long-lived companies in order to identify recurring elements and examine the rhetoric used in the narrative.

Methodology: The empirical research is based on the statistical-lexical analysis of twelve stories of manufacturing firms belonging to an association of historical family firms called I Centenari. The text of the stories, told by the voice of the entrepreneurs, was analyzed by using a software.

Findings: Our analysis shows a significant similarity between the stories. All the stories are built on three key narrative themes: the story of the family; the story of the business in which it is involved; the elements capable of shaping the identity of the family.

Research limits: The main limitation of the study relates to the number and characteristics of the firms involved. They are all manufacturing firms and all from the same region. Furthermore, the study focused only on the content of the stories, ignoring other perspectives, such as that related to the marketing potential of the stories themselves or the involvement of other stakeholders.

Practical implications: From the experience narrated by long-lived family firms it is possible to draw valuable insights for the enhancement of longevity in a marketing-oriented perspective.

Originality of the paper: The literature that uses the story as a tool for researching on organizational dynamics has never focused on the analysis of the precise elements shared by the stories of long-lived firms. The present study is the first with such an objective.

Italian

Obiettivo del paper: L’obiettivo del presente lavoro analizzare il contenuto delle storie di alcune imprese longeve al fine di identificare gli elementi ricorrenti ed esaminare la retorica utilizzata nel ripercorrere le vicende centenarie che le caratterizzano.

Metodologia: La ricerca empirica si basa sull’analisi statistico-lessicale di dodici storie dimprese manifatturiere appartenenti allAssociazione Aziende Storiche Familiari Campane I Centenari. Le storie, raccontate dalla viva voce dei protagonisti attuali delle imprese, sono state trascritte e il testo analizzato con l’ausilio di un software.

Risultati: L’analisi condotta evidenzia una significativa similarità tra le storie. Tutti i racconti sono costruiti su tre essenziali temi narrativi: le vicende della famiglia; le vicende del business in cui essa coinvolta; gli elementi in grado di plasmare l’identità della famiglia imprenditoriale.

Limiti della ricerca: Il limite principale dello studio attiene alla numerosità e alle caratteristiche delle imprese coinvolte. Si tratta esclusivamente d’imprese manifatturiere e tutte campane. Inoltre, viene privilegiata l’analisi dei contenuti dei racconti, trascurando altre prospettive, come quella legata alle potenzialità di marketing dei racconti stessi o al coinvolgimento di altri stakeholder.

Implicazioni pratiche: Dal vissuto narrato dalle imprese familiari longeve possibile trarre spunti preziosi per la valorizzazione della longevità in ottica marketing-oriented.

Originalità del lavoro: La letteratura che utilizza il racconto come strumento di ricerca sulle dinamiche aziendali non si mai soffermata sull’analisi puntuale degli elementi che accomunano le storie di imprese longeve. Il presente studio costituisce il primo con siffatto obiettivo.